يك نرمش راحت و سريع، نرمش چي گونگ

عنوان مقاله يك نرمش راحت و سريع، نرمش چي گونگ
لینك دانلود دانلود pdf

يك نرمش راحت و سريع :نرمش چي گونگ

ماهنامه تيزهوشان

با يك نرمش راحت و سريع شادابي را تجربه كنيد.

در هنر باستاني چي‌گونگ (Qigong) نيروهاي بدن در توازن و هماهنگي كامل با هم هستند. افرادي كه اين حركات را انجام مي‌دهند، «چي» (انرژي) خود را از طريق يك سلسله حركات و نرمش‌هاي (گونگ به معناي مهارت يا تمرين) بالا مي‌برند.  چي‌گونگ  بيش از دو هزار سال قدمت دارد و اساس و پايه‌اي براي هنرهاي رزمي مانند كونگ‌فو به شمار مي رود.

مردم در سراسر چين نرمش چي‌گونگ  را انجام مي‌دهند. آنها لباس‌هاي راحتي مي‌پوشند و محل آرامي (مانند پارك‌ها) مي‌يابند تا براي جسم و روحشان هماهنگي و توازن به دست آورند. اين نرمش كه آب روان و پاك كننده نام دارد، يكي از اولين نرمش‌هايي است كه انجام مي‌دهند.

 

وسايل مورد نياز

محلي دنج و آرام

لباس‌هاي راحت

1- هنگام انجام دادن اين نرمش و  حركات، سعي كنيد بدنتان شل و راحت و ذهنتان خالي از افكار مزاحم باشد. (اين كار ممكن است سخت باشد، اما با تمركز بر تنفستان مي‌توانيد انجام دهيد) نرمش‌هارا به آهستگي و آساني انجام دهيد.

2- پاهايتان را از هم به اندازه عرض شانه هايتان باز كنيد و مستقيم به جلو نگاه كنيد. حالا كمي زانوانتان را خم كنيد پشتتان را صاف و به لو نگاه كنيد. به طور طبيعي نفس بكشيد. بازوانتان را دو طرف بدنتان نگه داريد در حاليكه كف دست‌هايتان رو به جلو است.

3- حالا در حالي كه كف هر دو دستتان  رو به بالاست به آرامش بازوانتان را بالا بياورد. با اين كار تصور كنيد كه مقدار زيادي آب در دستان خود جمع كرده‌ايد و بالا مي‌آوري. بازوانتان بايد صاف باشد. سپس همان طور كه آن‌ها را بالا مي‌بريد و از شانه‌هايتان مي‌گذرانيد، آرنج‌هايتان را خم كنيد و كف دست‌هايتان را به هم نزديك كنيد. با هر دست يك نيم دايره بسازيد طوري كه نوك انگشتانتان به هم برسد و كف دستتان بالاي سرتان قرار گيرد.

4- حالا تصور كنيد كه بدنتان را پر از آب كرده‌ايد. به آرامي با  دست‌هايتان آب را به سمت پايين فشار دهيد: دست‌هايتان اول از فرق سرتان مي‌گذرد و سپس از صورت و گلويتان. وقتي دست‌هاي پر آب را داريد از چشمانتان مي‌گذرانيد و پايين مي‌آوريد، چشم‌هايتان را ببنديد. با عمل فرو دادن نفس يا دم، حركت دست‌هايتان را متوقف كنيد. و با عمل بيرون دادن نفس يا بازدم به آرامي  به حركت دست‌هايتان رو به پايين ادامه دهيد. همين‌طور آب خيالي و فرضي را به سمت پايين برانيد. از گلو به طرف قفسه سينا، سپس معده و شكم و پاها  وقتي دست‌هايتان به روي ران‌ةايتان رسيدند. خيال كنيد جريان آب در بقيه بدنتان از ران‌ها به پايين به يك باره به ركت درآمده، از زانوان و ساق‌ و قوزك پاهايتان مي‌گذرد تا به نقطه انتهاي پاهايتان يا كف پاها برسد.

5- اين نرمش را سه بار پست سر هم  تكرار كنيد.

منبع: ماهنامه تیزهوشان


فهرست مقالات
1396/06/22 آیا فرزند من تیزهوش است؟
1396/06/12 نقش و کارکرد خلاقیت در زندگی
1396/06/08 برخورد با مشکلات
1396/05/28 نقش خود شناسی والدین درساختن آینده ی فرزندان
1396/04/18 در مورد شپش ها چه می دانید؟
1396/03/10 وجود اضطراب مانع خلاقیت است
1396/03/08 روش های پرورش خلاقیت کودک
1395/06/16 کودک و خلاقیت
1395/05/25 تعامل خلاق با کودک
1394/06/01 چرا نباید کودکان را با هم مقایسه کرد
1394/05/30 نحوه ی بازی کردن با کودکان یکساله تا دوساله
1394/05/29 چگونه با کودکانمان ارتباط برقرار کنیم؟
1394/03/10 یک تابستان خوب
1394/01/16 بچه ها و گنج درون
1393/12/25 خانه ریاضی و علوم
1393/11/20 خواسته‌هاي يك نوجوان از والدينش
1393/11/2 بچه‌ها را اصلاً مقايسه نكنيد!!
1391/12/28 پروانه ایرانی
1391/12/28 نوقلم
1391/12/28 صبحانه بخورید
1391/11/03 نقشه بکشید
1391/11/02 ذهن توسعه یافته
1391/11/02 چگونه سخن بگوییم
1391/11/02 دقت کنید
1391/11/01 دانستنی های علمی
1391/11/01 هوش فرا زمینی
1391/11/01 پرنده های خشمگین
1391/08/30 توصيه هاي برندگان نوبل به تيزهوشان
1391/08/29 زندگی بهتر را از زرافه بیاموزیم
1391/08/29 تغذيه در امتحانات
1391/08/29 طول عمر بیشتر تیزهوشان
1391/08/28 معیارهای تشخیصی تیزهوشان
1391/08/28 هوش هیجانی چیست؟
1391/08/28 تاریخچه‌ی جهانی تیزهوشان
1391/08/26 درباره تست‌های هوش
1391/08/25 تیزهوش و فرضیه‌ی هوش چندگانه
1391/08/02 مدیریت را بر عهده بگیريد
1391/07/21 تكنيك شش كلاه تفكر!
1391/07/20 تفكر جانبي چيست؟
1391/07/19 استيو جابز ،ستاره به يادماندني دنياي فن آوري
1391/07/18 يك راه ساده براي نوشتن خلاق با نگاهي به انديشه گابریله ال .ریکو
1391/07/17 يك نرمش راحت و سريع، نرمش چي گونگ
1391/03/11 نوابع چگونه می اندیشند؟