تیزهوشان دکتر شاکری
  
  
يك راه ساده براي نوشتن خلاق
با نگاهي به انديشه گابریله ال .ریکو

عنوان مقاله يك راه ساده براي نوشتن خلاق با نگاهي به انديشه گابریله ال .ریکو
لینك دانلود دانلود pdf

يك راه ساده براي نوشتن خلاق

با نگاهي به انديشه گابریله ال .ریکو

ماهنامه تيزهوشان

خانم گابریله لوسر ریکو به سال 1937 در آلمان به دنیا آمده است و از سال 1948 در ایالات متحده آمریکا زندگی می‌کند. او استاد زبان انگلیسی و هنر در دانشگاه سن‌خوزه و معلم نوشتن خلاق است .ریکو با انتشار کتاب "نوشتن خلاق" به عنوان نظریه‌پرداز در زمینه‌ي مهارت‌های نوشتن به شهرتی جهانی دست یافت. "شیوه خوشه‌سازی" که او ارائه داده است، اکنون در کارگاه‌های نوشتن خلاق در سراسر جهان، به عنوان شیوه‌ای مؤثر به کار گرفته می‌شود.

ما می‌توانیم درباره هر چیزی که دوست داریم به سادگی بنویسیم. به این منظور همکاری تمام عیار هر دو نیمکره مغز با هم در روند نوشتن لازم است، هم چپ و هم راست.

نیم‌كره چپ مغز عقلانی و منطقی و سازمان يافته  است و با  تمركز بر تصاوير عمل می‌کند. برای مثال: به مضمون سخن توجه مي‌كند و نه به چگونگي بيان آن.

اما نیم‌کره راست مغز به احساسات توجه می‌کند و بر واژه‌ها، نمادها و ارقام تمرکز دارد. برای مثال به چگونگي بيان سخن توجه مي‌كند و نه به مضمون آن.

به این ترتیب از طریق نیم‌کره چپ به عملکردهای توضیحی و توصیفی زبان راه می‌یابیم و با نیم‌کره راست همه ویژگی‌هایی احساسی یک متن را درمی‌یابیم.

پس باید با شکیبایی تصویرهای ذهنی را دنبال  کرد و در انتظار معنا ماند، زیرا تصاویر ذهنی ما که اغلب ظریف، فراّر و به سختی به دست آوردنی هستند، با وجود اثرات بسیار پربارشان، حاصل افکار تداعی شده از روندهای به تصور درآمده ظریف‌ترین احساسات هستند. برای پرورش توانایی طبیعی نوشتن، نه تنها باید یاد بگیریم با شکیبایی تصاویر ثبت شده‌ي جهان روزمره را با حساسیت درک کنیم، بلکه گذشته از این باید آن‌ها را به شکل خوشه در طرح‌مان ثبت كنیم تا کمرنگ و با باد هوا هم‌آواز نشوند.

به یک حس خوبتان توجه کنید. چشم درون شما دارد یک صبح بهاری را می‌بیند و حالا احساستان شما را به یک صبح بهار می‌برد و بعد شما با پدربزرگ به باغ گل‌ها می‌روید و روی نیمکت به پرنده‌ای برمی‌خورید.

این شروع کار است حالا خوشه می‌سازیم: بهار.....پدر بزرگ ......باغ گل‌ها ....... پرنده ......

حالا شما یک طرح دارید که با آن می‌توانید نوشتن را آغاز کنید.

ما در این تمرین از یک حس شروع کردیم، سپس  یک تصویر را مشاهده کردیم آنگاه توانستیم واژه‌ها را پیدا کنیم و جملات را شکل دهیم.

منبع: ماهنامه تیزهوشان

 


فهرست مقالات
1397/06/19 سفرهای سرشار از آینده با ژول ورن
1396/06/22 آیا فرزند من تیزهوش است؟
1396/06/12 نقش و کارکرد خلاقیت در زندگی
1396/06/08 برخورد با مشکلات
1396/05/28 نقش خود شناسی والدین درساختن آینده ی فرزندان
1396/04/18 در مورد شپش ها چه می دانید؟
1396/03/10 وجود اضطراب مانع خلاقیت است
1396/03/08 روش های پرورش خلاقیت کودک
1395/06/16 کودک و خلاقیت
1395/05/25 تعامل خلاق با کودک
1394/06/01 چرا نباید کودکان را با هم مقایسه کرد
1394/05/30 نحوه ی بازی کردن با کودکان یکساله تا دوساله
1394/05/29 چگونه با کودکانمان ارتباط برقرار کنیم؟
1394/03/10 یک تابستان خوب
1394/01/16 بچه ها و گنج درون
1393/12/25 خانه ریاضی و علوم
1393/11/20 خواسته‌هاي يك نوجوان از والدينش
1393/11/2 بچه‌ها را اصلاً مقايسه نكنيد!!
1391/12/28 پروانه ایرانی
1391/12/28 نوقلم
1391/12/28 صبحانه بخورید
1391/11/03 نقشه بکشید
1391/11/02 ذهن توسعه یافته
1391/11/02 چگونه سخن بگوییم
1391/11/02 دقت کنید
1391/11/01 دانستنی های علمی
1391/11/01 هوش فرا زمینی
1391/11/01 پرنده های خشمگین
1391/08/30 توصيه هاي برندگان نوبل به تيزهوشان
1391/08/29 زندگی بهتر را از زرافه بیاموزیم
1391/08/29 تغذيه در امتحانات
1391/08/29 طول عمر بیشتر تیزهوشان
1391/08/28 معیارهای تشخیصی تیزهوشان
1391/08/28 هوش هیجانی چیست؟
1391/08/28 تاریخچه‌ی جهانی تیزهوشان
1391/08/26 درباره تست‌های هوش
1391/08/25 تیزهوش و فرضیه‌ی هوش چندگانه
1391/08/02 مدیریت را بر عهده بگیريد
1391/07/21 تكنيك شش كلاه تفكر!
1391/07/20 تفكر جانبي چيست؟
1391/07/19 استيو جابز ،ستاره به يادماندني دنياي فن آوري
1391/07/18 يك راه ساده براي نوشتن خلاق با نگاهي به انديشه گابریله ال .ریکو
1391/07/17 يك نرمش راحت و سريع، نرمش چي گونگ
1391/03/11 نوابع چگونه می اندیشند؟