برخورد با مشکلات

عنوان مقاله برخورد با مشکلات
لینك دانلود دانلود pdf

برخورد با مشکلات

دوستان نوجوان به نظر شما آیا به مشکلات و سختی ها نیاز داریم؟

افراد در برخورد با مشکلات به صورت های مختلف عمل می کنند. بعضی ها می گویند چرا همیشه مشکل برای من پیش می آید، این طرز فکر مخصوص انسان های شکست خورده و ضعیف است که دائما به حال خود دل می سوزانند و تا وقتی که به حال خود تاسف می خورند، هیچگونه قدمی برای حل مشکل برنمی‌دارند.

بعضی دیگر عنوان می کنند که تقصیر من نیست که دچار مشکل شده ام و دیگران را سرزنش می کنند، این هم بهانه ای است که دست روی دست بگذارند و کاری انجام ندهند.

زندگی به تلاش ما پاداش می دهد نه به بهانه های ما!

حال اگر دارای این تفکر بشویم که این مشکل چه پیامی برای من دارد یا از این اتفاق چه درسی می گیرم، می توان گفت که در حال رشد هستیم. در هر صورت اگر دراین شرایط بتوانیم سوالات خوبی از خود بپرسیم، جواب های درست و قابل قبولی هم پیدا می کنیم، که به ما کمک بسیاری خواهد کرد.

اتفاقات و مشکلاتی که برای ما پیش می آیند خیلی مهم نیستند، مهم چگونه دیدن آنهاست. اگر یاد بگیریم و عادت کنیم که پیام مثبت هر اتفاق و مشکلی را ببینیم در زندگی پیشرفت می کنیم و دارای احساس خوبی خواهیم شد.

دانش آموزی را در نظر بگیرید که در درس تاریخ نمره خوبی نمی گیرد و دارای افت درسی می شود، هر امتحانی که معلم برگزار می کند نمره ی خوبی کسب نمی کند. پیام این مسئله این است که او در درس تاریخ روش های خوبی برای مطالعه و علاقمندی  به درس تاریخ انتخاب نکرده است، چون در درس های مشابه مثل جغرافیا و اجتماعی نمرات خوبی کسب کرده است و اشکال ازکلاس و معلم نیست، چون معلم خوبی هم دارد. پس اگر او به این نتیجه و پیام برسد که در درس تاریخ بایستی شیوه ی مطاله ی خود را تغییر بدهد و فرمول صحیحی را برای مطالعه  ی درس تاریخ  انتخاب کند، در واقع به پیام مثبت و انگیزشی که در این اتفاق وجود داشته پی برده است.

آیا پی بردن به پیام مشکل و اتفاق کافی است و همه چیز به خوبی پیش می رود؟

در جایی که اتفاق و مشکل مربوط به ما نیست می توان فقط به پیام آن توجه کرد و از آن درس گرفت ولی اگر مشکل برای خود ما بود، بایستی اقدام عملی انجام دهیم. آن دانش آموز زمانی که در درس تاریخ شیوه ی مطالعه ی خود را عوض می کند و از دوستانش کمک می گیرد و وقت کافی در این زمینه به خرج می دهد، اقدام عملی انجام داده است. مشخص است که مدت زمانی نمی گذرد که از عهده ی هر امتحانی موفق بیرون می آید و تازه می فهمد که مشکل خیلی بزرگ نبوده است. می دانید چرا؟ به این خاطر که خود را با مشکل روبرو کرده و اقدام به حل آن نموده است.

نتیجه گیری:

1.      در روبه رو شدن با مشکل و یک اتفاق ابتدا پیام مثبت نهفته در آن را جستجو کنیم.

2.      پس از کشف پیام با مشکل روبه­رو می شویم و اقدام به حل آن می کنیم.

 


فهرست مقالات
1396/06/22 آیا فرزند من تیزهوش است؟
1396/06/12 نقش و کارکرد خلاقیت در زندگی
1396/06/08 برخورد با مشکلات
1396/05/28 نقش خود شناسی والدین درساختن آینده ی فرزندان
1396/04/18 در مورد شپش ها چه می دانید؟
1396/03/10 وجود اضطراب مانع خلاقیت است
1396/03/08 روش های پرورش خلاقیت کودک
1395/06/16 کودک و خلاقیت
1395/05/25 تعامل خلاق با کودک
1394/06/01 چرا نباید کودکان را با هم مقایسه کرد
1394/05/30 نحوه ی بازی کردن با کودکان یکساله تا دوساله
1394/05/29 چگونه با کودکانمان ارتباط برقرار کنیم؟
1394/03/10 یک تابستان خوب
1394/01/16 بچه ها و گنج درون
1393/12/25 خانه ریاضی و علوم
1393/11/20 خواسته‌هاي يك نوجوان از والدينش
1393/11/2 بچه‌ها را اصلاً مقايسه نكنيد!!
1391/12/28 پروانه ایرانی
1391/12/28 نوقلم
1391/12/28 صبحانه بخورید
1391/11/03 نقشه بکشید
1391/11/02 ذهن توسعه یافته
1391/11/02 چگونه سخن بگوییم
1391/11/02 دقت کنید
1391/11/01 دانستنی های علمی
1391/11/01 هوش فرا زمینی
1391/11/01 پرنده های خشمگین
1391/08/30 توصيه هاي برندگان نوبل به تيزهوشان
1391/08/29 زندگی بهتر را از زرافه بیاموزیم
1391/08/29 تغذيه در امتحانات
1391/08/29 طول عمر بیشتر تیزهوشان
1391/08/28 معیارهای تشخیصی تیزهوشان
1391/08/28 هوش هیجانی چیست؟
1391/08/28 تاریخچه‌ی جهانی تیزهوشان
1391/08/26 درباره تست‌های هوش
1391/08/25 تیزهوش و فرضیه‌ی هوش چندگانه
1391/08/02 مدیریت را بر عهده بگیريد
1391/07/21 تكنيك شش كلاه تفكر!
1391/07/20 تفكر جانبي چيست؟
1391/07/19 استيو جابز ،ستاره به يادماندني دنياي فن آوري
1391/07/18 يك راه ساده براي نوشتن خلاق با نگاهي به انديشه گابریله ال .ریکو
1391/07/17 يك نرمش راحت و سريع، نرمش چي گونگ
1391/03/11 نوابع چگونه می اندیشند؟