چگونه ميتوان در دوران قرنطينه کودکان را در خانه سرگرم کرد
مترجم |
بهاره اشراق |
منبع سايت |
آموزک |
در بحران کرونايي، پدر و مادر فعاليّتهايي را همراه با کودک ميتوانند انجام دهند که در وضعيّت قرنطينه و در خانه ماندن، آسان و لذّتبخش شود.
فهرستي از فعاليّتهايي که در دوران قرنطينه، تعطيلي مدارس، هنگام تعطيلات يا فاصلهگذاريهاي اجتماعي ميتوان انجام داد:
موضوعي را که کودکتان به آن علاقهمند است، انتخاب کنيد و هر روز نيمساعت دربارهي آن با کودکتان گفتوگو کنيد.هر روز يک کتاب تصويري باهم بخوانيد.به صندوق پُستي الکترونيکي برويد و همراه کودکتان، رايانامههاي قديمي را که نيازي به آنها نداريد، دور بريزيد (کودکان دورريختن را دوست دارند.)هر روز کيک يا شيريني بپزيد.از کودک بخواهيد نامه يا رايانامهاي به دوست يا يکي از اقوام خود بنويسد.فراموش نکنيد، دستها را بشوييد!در حياط خانه يا آپارتمان مسابقه برگزار کنيد. براي نمونه، روي يک پا ليلي کنيد، يا خرچنگي راه برويد (دستها را روي زمين بگذاريد و کوشش کنيد با همان حالت چهاردستوپا، تند تند به جلو يا عقب يا به راست و چپ برويد.با خمير، «استاپ موشن» بسازيد.به ديدار مادربزرگ و پدربزرگ برويد (در دوران قرنطينه به شکل آنلاين)گياه بکاريد.دربارهي گل و گياه و روش نمو آنها پژوهش کنيد.يک داستان کوتاه بنويسيد و با کودک آن را تصويرگري کنيد.صحافي کردن سادهي يک کتاب را آزمايش کنيد.از کودکان بخواهيد در تميز کردن حياط خانه به شما کمک کنند. کودکان عاشق خاکبازي و باغباني هستند (به استثناي روزهاي کرونايي).بازي با لگو، دبلنا، مارپله، ايروپولي، نقطهبازي، بازي با سايه و ... .خياطي و دوختودوز کنيد.تجربهي کتابخواني در يک چادر را آزمايش کنيد (با پتو، و ميز و صندلي چادر برپا کنيد.)برنامهها يا وبسايتهاي آموزشي، ويدئوهاي مربوط به راههاي پيشگيري از بيماري را دنبال کنيد.ترانهي دلخواهتان را انتخاب کنيد و در بيست ثانيه و هنگام شستن دستها با آب و صابون، آن را با کودکتان زمزمه کنيد.با پازل خود و کودکتان را سرگرم کنيد.باهم داستاني بنويسيد. يک نفر شخصيت داستاني و ديگري موقعيّت داستاني را بسازد، سپس باهم داستان را بنويسيد.يک داستان تصويري ميتوانيد بسازيد: يک نفر تصويري نقاشي کند و ديگري يک جمله براي تصوير بنويسد. تصوير را بپوشانيد و نفر سوم براي جمله يک تصوير نقاشي کند.بازيهاي مختلف ميتوانيد انجام دهيد: براي نمونه، يک جعبه پلاستيکي بياوريد و از کودک بخواهيد اسباببازيهايش را بشويد و درون جعبه بگذارد. مواد بازيافت و دورريختني را به کودک بدهيد تا رنگآميزي کند. شکلها، حروف، عددها، واژهها، يا مسئلههاي رياضي را در گوشه کنار خانه پنهان کنيد و از کودک بخواهيد آنها را پيدا کند. سپس از او بخواهيد آنها را کنار هم بچيند و از ديوار آويزان کند.چهرههايتان را نقاشي کنيد. نقشه بکشيد و از يک مکان به مکان ديگر مسيريابي کنيد و از کودکان بخواهيد مسيريابي را آزمايش کنند. بازي در جستوجوي گنج راه بيندازيد؛ گنج ميتواند يافتن يک آبنبات يا يک فيلم سينمايي يا موسيقي باشد. ليلي ميتوانيد بازي کنيد. کاردستي درست کنيد. بازيهاي فکري انجام دهيد: شطرنج بازي کنيد، اسمفاميل بازي کنيد يا بازيهاي آوايي (بازي هوپ) انجام دهيد.کتاب بخوانيد و با رفتارتان اهميّت کتابخواني را نشان دهيد. دوران قرنطينه بهترين فرصت براي تشويق اين عادت است.مدتي را به گردش در فضاي آزاد اختصاص بدهيد.