تشویق کودکان به ورزش با ۱۱ روش تاثیرگذار

عنوان مقاله تشویق کودکان به ورزش با ۱۱ روش تاثیرگذار
لینك دانلود دانلود pdf

تشویق کودکان به ورزش با ۱۱ روش تاثیرگذار

تشویق کودکان به ورزش

شاید بسیاری از ما تصور کنیم که کودکان نیازی به ورزش کردن ندارند؛ آنها بیش از اندازه جنب‌و‌جوش دارند.اما از لحاظ علمی هر گونه فعالیت بدنی، ورزش محسوب نمی‌شود. همچنین ورزش کردن در کودکی به مراتب اهمیت بیشتری در مقایسه با دیگر سنین دارد. به همین دلیل تشویق کودکان به ورزش بسیار مهم است.

فعالیت بدنی اگر با برنامه‌ای مشخص و به صورت منظم اجرا شود و هدف خاصی را دنبال کند، ورزش است و تأثیرات مثبتی در سلامتی فرد خواهد داشت. ورزش کردن در هر سنی اهمیت دارد و باید به یکی از فعالیت‌های روزانه افراد تبدیل شود اما در سنین کودکی اهمیت بیشتری دارد. در مراحل رشد هر فرد، مراحل ابتدایی مهم‌تر هستند و تأثیرات ویژه‌ای در مراحل بعدی خواهند داشت.

مزایای ورزش برای کودکان

تشویق کودکان به ورزش - فواید ورزش برای کودکان

بچه‌هایی که فعالیت بدنی مناسبی دارند، توانایی بدنی لازم برای انجام کارهای مورد نیازشان را هم خواهند داشت. دلیل اصلی این توانایی، نتایجی است که از انجام منظم تمرین‌های ورزشی حاصل می‌شود؛ نتایجی که به عنوان فواید ورزش شناخته می‌شوند و اهمیت تشویق کودکان به ورزش را نشان می‌دهند. مهمترین این فواید عبارتند از:

  • افزایش توان عضلانی و استحکام استخوان‌ها
  • تناسب وزن
  • پیش‌گیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف در بزرگسالی همچون سرطان، دیابت و…
  • بهبود کیفیت خواب
  • ایجاد نشاط بیشتر

ورزش کردن و فعالیت بدنی منظم، در کنار فواید جسمی و روحی زیادی که برای کودکان دارد، انگیزه و تمرکز آنها را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود کودکان در مدرسه نیز موفقیت بیشتری داشته باشند. به علاوه اینکه مهارت‌های ورزشی، می‌تواند در هر سنی اعتماد به نفس را تقویت کند.

در ادامه به نتایج دو پژوهش علمی مهم در این زمینه اشاره می‌کنیم:

  • در بازه سنی ۱۲ تا ۱۵ سالگی، فقط ۵۰ درصد پسران و کمتر از ۳۴ درصد دختران وزن مناسبی دارند و افرادی که در این سنین وزن مناسبی ندارند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و همچنین اختلالات روانی هستند.
  • ۸۰ درصد افرادی که در کودکی اضافه‌ وزن دارند، در بزرگسالی هم اضافه وزن را تجربه می‌کنند. ابتلا به بسیاری از سرطان‌ها از قبیل سرطان روده بزرگ، سرطان پستان و سرطان‌های رحمی، در افراد چاق شایع‌تر است.

این آمارهای نگران‌کننده تنها بخشی از ماجرا است. از طرفی دیگر نباید فراموش کنیم که بچه‌ها ساعات زیادی در حال استفاده از لوازم الکترونیکی مانند موبایل، تبلت، کامپیوتر و تلویزیون هستند.

کودکان زیر شش سال معمولا از فعالیت‌های بدنی روزانه مانند دویدن و پریدن لذت می‌برند. بعد از شش سالگی، کودکان باید حداقل پنج ساعت در هفته ورزش کنند. این مقدار فعالیت بدنی منظم برای بالا بردن توان قلبی و تنفسی آنها ضرورت دارد. این روند باید حداقل تا ۱۷ سالگی ادامه پیدا کند.

راهکارهایی برای تشویق کودکان به ورزش

پدر و مادرها نقش بسیار مهمی در تشویق کودکان به ورزش دارند. در ادامه به مهم‌ترین راهکارها در این زمینه اشاره می‌کنیم.

الگوی بچه‌ها باشید

تشویق کودکان به ورزش - الگوی کودکان باشید

فرزندتان رفتار شما را زیر نظر دارد و از آن تقلید می‌کند. اگر فرزندتان ببیند که برنامه ورزشی منظمی دارید، به آن اهمیت می‌دهید و از انجامش لذت می‌برید، معمولا انگیزه او برای ورزش کردن بیشتر می‌شود. تجربه نشان داده است والدینی که ورزش می‌کنند، فرزندانی دارند که حتی در بزرگسالی هم به ورزش کردن اهمیت می‌دهند.

رفت‌و‌آمد ورزشی داشته باشید

برای بردن فرزندتان به مدرسه پیاده‌روی کنید و برای اینکه با او به پارک بروید از اسکیت استفاده کنید یا دوچرخه‌سواری کنید. همچنین می‌توانید ماشینتان را کمی دورتر پارک کنید یا به جای آسانسور از پله‌ها استفاده کنید.

خانوادگی ورزش کنید

برای شرکت در تمرین‌ها، همه اعضای خانواده را دعوت کنید. برای اینکه این ایده را عملی کنید گزینه‌های زیادی در اختیار دارید که شاید ساده‌ترین آنها خریداری یک توپ باشد. می‌توانید همراه با فرزندانتان در یک کلاس آموزش هنرهای رزمی یا شنا ثبت نام کنید، تیم فوتبال خانوادگی را تشکیل دهید، ماجراجویی در فضای باز را انتخاب کنید و خانوادگی به کوه‌نوردی یا طبیعت‌گردی بروید.

ورزش را به تفریحی جذاب تبدیل کنید

بچه‌ها بازی و سرگرمی را دوست دارند و اگر ورزش کردن برای آنها جنبه بازی و سرگرمی پیدا کند و از آن لذت ببرند، آن را ادامه می‌دهند. می‌توانید تمرین‌های مناسب ورزشی را در بازی‌های مورد علاقه آنها بگنجانید یا آنگونه که آنها دوست دارند ورزش کنید. برای نمونه استفاده از موسیقی برای بعضی از بچه‌ها جذاب است.

برای تشویق کودکان به ورزش رقابت ایجاد کنید

با فرزندتان مسابقه بدهید و برای برنده جایزه‌ای در نظر بگیرید. چه کسی سریع‌تر می‌دود، چه کسی تعداد بیشتری شنا می‌رود یا چه کسی پرش بلندتری انجام می‌دهد. عناوین زیادی برای برگزاری مسابقات ورزشی دارید. مسابقات را ادامه دهید و پیشرفت ورزشی فرزندتان را ثبت کنید. رقابت مشوق خوبی است.

به بچه‌ها هدایای ورزشی بدهید

تشویق کودکان به ورزش - دوچرخه سواری

فرقی نمی‌کند که چرا می‌خواهید به فرزندتان هدیه بدهید؛ نمرات خوب در مدرسه، موفقیت در کلاس آموزش زبان، پیشرفت در باشگاه ورزشی یا رفتار شایسته در خانه. هدیه‌ای انتخاب کنید که او را به ورزش کردن ترغیب کند. دوچرخه، اسکیت، توپ فوتبال، لباس ورزشی مورد علاقه آنها و سایر لوازم ورزشی مناسب بچه‌ها هدایای خوبی هستند و در کنار بالا بردن انگیزه، فعالیت‌های بدنی بچه‌ها را هم افزایش می‌دهند.

زمان استفاده از لوازم الکترونیکی را محدود کنید

بچه‌ها باید برنامه‌ای مشخص برای استفاده از تلویزیون، کامپیوتر، تبلت، موبایل و کنسول‌های بازی داشته باشند. هنگامی که برنامه روزانه بچه‌ها را تنظیم می‌کنید، علایق آنها را هم در نظر بگیرید اما نیازهای فکری و بدنی آنها مهم‌تر هستند. نباید همه اوقات فراغت بچه‌ها صرف بازی‌هایی شود که هیچ گونه تحرکی در آنها وجود ندارد. تجربه نشان داده است که عادت کردن بچه‌ها به این نوع از بازی‌ها، کیفیت تغذیه و خواب آنها را هم با مشکل مواجه می‌کند. رفتن به باشگاه ورزشی یا برنامه پیاده‌روی خانوادگی گزینه‌های مناسبی برای گنجاندن در برنامه روزانه بچه‌ها هستند.

در تعطیلات برنامه‌های ورزشی داشته باشید

داشتن برنامه ورزشی در تعطیلات کار سختی نیست. پیاده‌روی در طبیعت، کوه‌‌نوردی یا دوچرخه‌سواری برنامه‌هایی ورزشی هستند که انجام خانوادگی آنها تفریح خوبی برای تعطیلات است. معمولا بچه‌ها هم از این برنامه‌ها استقبال می‌کنند. مزیت دیگر این برنامه‌ریزی، تکراری نشدن آن است. می‌توانید با تغییر مسیر یا مقصد، در همه سال این برنامه‌ها را اجرا کنید.

از پزشک کودکان کمک بگیرید

برای بعضی از بچه‌ها صحبت‌های پزشک تأثیر بیشتری دارد. او می‌تواند به فرزندتان کمک کند تا اهمیت ورزش کردن را بهتر درک کند. به علاوه اینکه پزشک می‌تواند بهترین گزینه‌ها را برای ورزش کردن فرزندتان پیشنهاد کند.

 ورزش مناسبی را انتخاب کنید

تشویق کودکان به ورزش - ورزش مناسب

علاوه بر شرایط سنی، ویژگی‌های فردی هم در انتخاب نوع تمرینات ورزشی اهمیت دارد. بچه‌ها نه تنها در سنین مختلف توانایی‌های حرکتی متفاوتی دارند، بلکه تفاوت‌های ژنتیکی باعث می‌شوند تا بچه‌ها در یک سن مشخص مهارت‌های حرکتی متفاوتی از خود نشان دهند. برای نمونه بعضی از بچه‌ها به لحاظ ژنتیکی مستعد اضافه وزن هستند و باید بیشتر ورزش کنند یا معمولا کودکان هفت یا هشت ساله می‌توانند به راحتی دوچرخه‌سواری کنند. اما دویدن‌های طولانی برای آنها بسیار مشکل است. ورزشی که بچه‌ها از انجام آن لذت نمی‌برند، شاید ورزش مناسبی برای آنها نباشد و مطمئن باشید که این ورزش ادامه پیدا نمی‌کند.

شرایط را فراهم کنید

قبل از هر چیز باید علاقه فرزندتان را تشخیص دهید و بفهمید که در چه شرایطی راحت‌تر ورزش می‌کند. بعضی از بچه‌ها ورزش کردن در خانه را ترجیح می‌دهند و بعضی دیگر دوست دارند تا در کنار بچه‌های دیگر و در باشگاه ورزش کنند یا شاید فرزندتان به وسیله یا لباس خاصی برای ورزش کردن علاقه داشته باشد. در هر صورت با او همراهی کنید. ممکن است این همراهی رفتن به فروشگاه و خرید طناب ورزشی، ثبت نام در باشگاه یا کمک به او در استخر شنا باشد. به هر حال این شما هستید که باید زمان، مکان و شرایط مناسب را فراهم کنید تا فرزندتان بتواند با خیال راحت ورزش کند.

نکته پایانی

تشویق کودکان به ورزش

کسانی که سالم زندگی می کنند، موفقیت‌های بیشتری را تجربه می‌کنند. پایه و اساس یک زندگی سالم هم رژیم غذایی مناسب و ورزش کردن منظم است. بیشتر والدین اهمیت این مطلب را درک می‌کنند و برای اینکه فرزندانشان زندگی سالمی داشته باشند تلاش می‌کنند. دانسته‌ها و نگرانی‌ها باعث می‌شوند تا والدین در بعضی موارد تصمیمات نادرستی داشته باشند؛ هر راهکاری را که انتخاب کردید، دو نکته را فراموش نکنید:

  • کودکان به راهنمایی و کمک نیاز دارند، مجبور کردن آنها نتیجه مطلوبی ندارد.
  • اگر چه هیچ زمانی برای شروع خیلی دیر نیست اما هر چه سن کودک پایین‌تر باشد موفقیت شما بیشتر است.

 

با تشویق کودکان به ورزش آنها را برای آینده‌ای روشن همراه با جسمی سالم آماده کنید.

 منبع سایت karpuzzle.com


فهرست مقالات
1402/04/03 لبخند
1402/03/29 معرفی شهر انزلی
1402/03/29 معرفی انیمیشن هیولاها در محل کار
1402/03/29 معرفی گل بنفشه
1402/01/01 نوروز در تاجیکستان
1402/01/01 شعر ترانه بهار
1402/01/01 کاردستی برای بهار 1401
1402/01/01 همه چیز درباره ماهی قرمز عید
1400/04/26 گوزن شاخدار فایده‌اش چیه؟
1400/04/26 دنیای رامونا (مجموعه کتاب رامونا)
1400/04/26 با آیدا تا همیشه
1400/04/26 بلدی دوست پیدا کنی؟ (مجموعه کتاب‌های جولیا)
1400/04/18 مصاحبه با آيناز آهي - آموزش ساخت صابون هاي طبيعي براي افراد مبتدي
1400/04/18 چند توصيه براي آرام كردن بچه ها هنگام خاموشي
1400/04/15 علائم کرونای دلتا چیست؟
1400/04/15 دلایل کاهش اعتماد به نفس کودکان و نوجوانان در دوران کرونا چیست؟
1400/04/15 ۲۰ سرگرمی‌ و بازی درون خانه ای برای کودکان و حتی بزرگسالان در دوران قرنطینه کرونایی
1400/03/28 تشویق کودکان به ورزش با ۱۱ روش تاثیرگذار
1400/03/28 رابطه ورزش بدنسازی با قد کودکان و نوجوانان
1400/03/28 بهترین بازی های ساخت و ساز برای کودکان ۳ تا ۱۱ ساله
1400/03/14 ۶پیشنهاد هیجان‌انگیز برای سرگرم کردن بچه‌ها در تابستان
1400/03/14 بازی‌های رایانه ای غیر استاندارد زمینه ساز پرخاشگری کودکان
1400/02/30 بهداشت روانی کودکان در گرو محبت والدین
1400/02/30 بهداشت روان چیست | آشنایی با راه های بهبود بهداشت روان در خانواده
1400/02/20 ۷ ویژگی رفتاری کودکان شاد که والدین باید بدانند
1400/02/20 فرزندان شاد چه رازی دارند؟ (راهکار عملی)
1400/02/13 راه‌ های ساده مقابله با ویروس کرونا
1400/02/13 چگونه اضطراب کودکان را برطرف کنیم
1400/02/12 چگونه از مشکلات سربلند خارج شده و آن‌ها را پشت سر بگذاریم....
1400/02/06 کرونای هندی چیست؟ 9 کار مهم در برابر ویروس جهش یافته
1400/02/05 کرونای هندی چه ویژگی هایی دارد
1400/01/25 چگونه هیجان های کودکان را کنترل کنیم
1400/01/15 مشاهیر ایران
1400/01/15 پیچ امین الدوله - گل و گیاه
1400/01/15 دایه زمین - شعر
1400/01/15 معرفی کتاب 1-در اعماق دریاها
1400/01/15 معرفی کتاب 2-والها
1400/01/15 از راه می رسد بهار
1400/01/15 آشنایی با حیات وحش
1400/01/15 انیمیشن آخرین داستان
1400/01/15 ایران به سوی آینده
1400/01/14 نردبان آسمان
1400/01/14 داستان-زیباترین آواز
1400/01/14 داستان-داری مسیرو اشتباه میری
1400/01/13 بهار در كازرون همراه با جاذبه هاي تاريخي و طبيعي نقش آفريني مي كند
1399/12/28 سخن جناب آقای دکترشاکری به مناسبت شروع سال نو
1399/12/23 برای اولیا - کرونا و فاصله اجتماعی؛ با عشق و محبت این فاصله‌ها را پر کنیم
1399/12/23 برای اولیا - چگونه با بچه‌ها در مورد ماسک صحبت کنیم؟
1399/12/11 چه بخوریم کرونا نگیریم ؟ / توصیه های سازمان جهانی بهداشت
1399/12/02 برای اولیا-چگونه فضای اینترنت را برای کودکان دانش آموز ایمن کنیم
1399/11/28 برای اولیا-نکاتی برای آموزش مجازی و چگونگی کمک والدین به رشد کودک در خانه
1399/11/28 برای اولیا-پدر خوب چگونه پدری است
1399/11/28 برای اولیا-با مشق ننوشتن بچه ها چه کنیم
1399/10/29 انیمیشن جنگلی ها
1399/10/29 شعر بخاری
1399/10/29 همه چیز درباره فندق
1399/10/29 درباره ماسک و کرونا
1399/10/29 هوبره پرنده بیابانگرد
1399/10/29 مصاحبه - من با خواندن کتاب ، دنیای جدیدی را کشف می کنم
1399/10/29 گزارش - تلاش برای قهرمان شدن
1399/10/29 داستان - دو گرگ
1399/10/29 داستان - دست‌های گرم ! گوشهایم گرم
1399/10/29 شعر - برف آمده شبانه...
1399/10/29 دنیای دانش
1399/10/02 مهمانی دیوها-مصاحبه
1399/10/02 ویژگیهای یک تیزهوش
1399/10/02 معرفی کتاب - زیر نور ماه شیشه
1399/10/02 سفر به ایرانک
1399/09/04 گل داوودي - گل شادی بخش
1399/09/04 شوکا گوزن مینیاتوری ایرانی
1399/09/04 داستان - طبقه 999
1399/09/02 چگونه مي‌توان در دوران قرنطينه کودکان را در خانه سرگرم کرد
1399/09/02 چهل‌تيکه
1399/09/02 دنیای دانش
1399/09/01 انيميشن نفرت انگيز Abominable 2019
1399/04/21 خوانسار
1399/04/21 فک خزری
1399/04/21 من و بابا و عطر چارلی
1399/04/21 گل مینا
1399/04/21 در انتظار یک زندگی معمولی (معرفی کتاب)
1399/04/20 سرگرمی های شاد برای تابستان 99
1399/04/18 انیمیشن لوئیس
1399/04/18 دنیای دانش تابستان ۹۹
1399/04/18 شعر زنده باد صابون معمولی
1399/03/01 هدیه ویژه مجله تیزهوش به همه بچه های خوب و پرتلاش : تقویم ۹۹
1399/02/30 سرگرمی هایی برای بهار ۹۹
1399/02/15 گرتا تونبرگ، دختر با اراده
1399/01/24 شعری برای پیامبر اکرم(ص)
1399/01/23 شاد و قدرتمند بر کرونا پیروز میشویم
1399/01/21 اوا پرون،یک اسطوره
1399/01/20 آهوی ایرانی
1399/01/20 پرندگان خشمگین انیمیشنی برای لبخند
1399/01/16 گل پامچال،گل نوروز
1399/01/13 شعر لبخند بهار از طیبه ثابت
1398/11/30 ربات سورنا ۴
1398/11/05 داستان لبو داغه از رامین جهانپور
1398/11/05 بچه ها خبر:مریخ یخ زد
1398/11/03 گنجشک،پرنده دوست داشتنی
1398/11/02 گل یخ،گل زمستانی
1398/11/02 حیواناتی از جنس زباله
1398/11/02 اللهیار و افسانه مارخور
1398/11/02 وانگاری ماآتای، قهرمان جنگل
1398/11/01 شوش ،صفحه ای از کتاب تمدن ایران
1398/06/10 بلوط ایرانی
1398/06/10 سفر به چابهار
1398/04/15 سرو درخت ایرانی
1398/04/15 سفر به دیلمان
1398/04/15 شعر شب که میشه کلاغا
1398/04/15 شعر برای آخرین خرسی که نادانی ما او را کشت
1398/04/15 فردیناند انیمیشنی درباره گاوی مهربان
1398/04/15 قصه خرگوشی که می‌خواست سرخپوست شود
1398/04/15 میرزاخانی نابغه ریاضی
1398/04/14 دنیای دانش خرداد 98
1398/04/14 رابین هود قهرمان مردم تهیدست
1398/04/13 با خرس قهوه ای آشنا شویم
1398/04/13 چگونه خاطرات خود را بنویسیم
1398/03/29 کتابهایی برای آشنایی با هنر تفکر
1398/03/29 شعر هدیه از منیژه رضوان
1398/03/28 کتاب برای والدین ۲
1398/03/28 کتاب هایی برای سلامتی
1398/02/26 کتاب برای والدین
1398/02/18 کتابهای خوب برای بچه های خوب
1398/02/01 7 راهکار کلیدی برای آموزش مفاهیم اقتصادی به فرزندان
1397/12/03 یخچال ایرانی چگونه کار می‌کند
1397/12/03 کبوترهای سپید مهربانی
1397/12/03 ملاقات با عمو جغد دانا
1397/12/03 75 مدرسه طبیعت در ایران
1397/12/03 خانم نخست وزیر، خستگی ناپذیر
1397/12/03 تازه های خبر از دنیای دانش
1397/12/03 دوست دارید در آینده چه کاره شوید
1397/06/19 سفرهای سرشار از آینده با ژول ورن
1396/06/22 آیا فرزند من تیزهوش است؟
1396/06/12 نقش و کارکرد خلاقیت در زندگی
1396/06/08 برخورد با مشکلات
1396/05/28 نقش خود شناسی والدین درساختن آینده ی فرزندان
1396/04/18 در مورد شپش ها چه می دانید؟
1396/03/10 وجود اضطراب مانع خلاقیت است
1396/03/08 روش های پرورش خلاقیت کودک
1395/06/16 کودک و خلاقیت
1395/05/25 تعامل خلاق با کودک
1394/06/01 چرا نباید کودکان را با هم مقایسه کرد
1394/05/30 نحوه ی بازی کردن با کودکان یکساله تا دوساله
1394/05/29 چگونه با کودکانمان ارتباط برقرار کنیم؟
1394/03/10 یک تابستان خوب
1394/01/16 بچه ها و گنج درون
1393/12/25 خانه ریاضی و علوم
1393/11/20 خواسته‌هاي يك نوجوان از والدينش
1393/11/2 بچه‌ها را اصلاً مقايسه نكنيد!!
1391/12/28 پروانه ایرانی
1391/12/28 نوقلم
1391/12/28 صبحانه بخورید
1391/11/03 نقشه بکشید
1391/11/02 ذهن توسعه یافته
1391/11/02 چگونه سخن بگوییم
1391/11/02 دقت کنید
1391/11/01 دانستنی های علمی
1391/11/01 هوش فرا زمینی
1391/11/01 پرنده های خشمگین
1391/08/30 توصيه هاي برندگان نوبل به تيزهوشان
1391/08/29 زندگی بهتر را از زرافه بیاموزیم
1391/08/29 تغذيه در امتحانات
1391/08/29 طول عمر بیشتر تیزهوشان
1391/08/28 معیارهای تشخیصی تیزهوشان
1391/08/28 هوش هیجانی چیست؟
1391/08/28 تاریخچه‌ی جهانی تیزهوشان
1391/08/26 درباره تست‌های هوش
1391/08/25 تیزهوش و فرضیه‌ی هوش چندگانه
1391/08/02 مدیریت را بر عهده بگیريد
1391/07/21 تكنيك شش كلاه تفكر!
1391/07/20 تفكر جانبي چيست؟
1391/07/19 استيو جابز ،ستاره به يادماندني دنياي فن آوري
1391/07/18 يك راه ساده براي نوشتن خلاق با نگاهي به انديشه گابریله ال .ریکو
1391/07/17 يك نرمش راحت و سريع، نرمش چي گونگ
1391/03/11 نوابع چگونه می اندیشند؟