تعامل خلاق با کودک

عنوان مقاله تعامل خلاق با کودک
لینك دانلود دانلود pdf

تعامل خلاق با کودک

بخشی از اصول صحیح ارتباط بین والدین و کودک

برقراری ارتباط مناسب با فرزندان مهارتی تربیتی است. تربیت کردن فرزندان در صورتی که ارتباط مناسبی بین والدین و فرزندان ایجاد شود، امری موثر و لذت بخش است.

پژوهش ها نشان می دهد کودکان بیشتر از آنکه تاثیرپذیر باشند، مبتکر و خلاق هستند. بر اساس نظریه های پیاژه روانشناس بزرگ سوییسی، «کودک در تعامل خلاق و فعال با محیط، خود را به تدریج سامان می دهد». این قوه ابتکاری کودکان هرگاه به صورت هدفمند و صحیح تربیت شود در رشد و شکل گیری شخصیت عالی کودکان اثر می گذارد. به نظر می رسد خلاقیت و رفتار اکتشافی به عنوان تجلی آشکار کنجکاوی است. «لومبارد» به معلمان و والدین توصیه می کند کودکان را به پرسیدن تشویق کنند تا ذهن کاوشگری در آنها به وجود آید.

البته ناگفته نماند که خانواده به عنوان اولین نهاد اجتماعی و روانی است که فرزندان در آن رشد پیدا می کنند از این رو پدر و مادر نقش حیاتی و پررنگی در داشتن ارتباط فرزندان با خود و سایر اعضای جامعه دارند. پس هر پدر و مادری باید توجه کند که هر غذای رفتاری و گفتاری که به کودک می دهند در آینده همان داده ها را پس خواهند گرفت.

در این مطلب به بخشی از اصول صحیح ارتباط بین والدین و کودک اشاره شده است که می تواند آموزنده باشد.

نکته اول

والدین محترم بدانند که قصه ها برای کودکان حکم الگوی پدر و مادر را دارند و شاید در بعضی از موارد قدرت تاثیرپذیری قصه ها بر شکل گیری شخصیت کودکان بسیار قوی تر از صحبت های والدین باشد. از همین رو می توان لابه لای قصه ها و داستان های گوناگون خمیرمایه و جوهره شخصیت کودکان را شکل بخشید و آنها را مطابق الگوی قهرمانان قصه ها و داستان ها تربیت کرد.ن

نکته دوم

رشد باورها و تفکر اقتصادی کودکان برای رشد اقتصادی آینده آنها بسیار حایز اهمیت است. متخصصان علوم تربیتی بر نقش آموزه ها و اطلاعات اقتصادی در سنین پایین به کودکان تاکید می ورزند. دانزیگر، معتقد بود تجربه های اولیه کودک به روند پیشرفت می افزاید و منجر به گذر به مرحله بعدی رشد می شود. به نظر می رسد کودکان مورد مطالعه او در مبادله های اقتصادی در مقایسه با امور تولیدی در سطح بالاتری قرار داشتند که او آن را ناشی از این حقیقت دانست که کودکان تجربه خرید کردن دارند، نه کار کردن.

نکته سوم

همیشه باید سعی شود با کلمات و صحبت های دلنشین، کودکان را به رویدادهای زندگی و دنیای کودکانه خود امیدوار و باانگیزه نگه داشت. کودکان در دل خود از والدین انتظار امید، شور و اشتیاق دارند زیرا احساسات و روح لطیف آنها قادر به درک محدودیت ها و محالات نیست. از میان قصه ها می شود خیلی چیزها به کودکان آموخت.

والدین محترم زمانی که کودک می خواهد مطلبی را با شما در میان بگذارد، تلویزیون را خاموش کنید و مجله ای را که در دست دارید روی میز قرار دهید و تمام حواس خود را متوجه او کنید

نکته چهارم

تحقیقات روانشناسان نشان می دهد کودکانی که در دوران نخستین زندگی خود بازی تخیلی می کنند در سال های آینده زندگی خود دارای تفکر خلاق و توان بیشتر در حل مسایل هستند. تفکر خلاق در همگان وجود دارد و تفاوت افراد در این زمینه بدون تردید کمی است نه کیفی، به همین دلیل تفکر خلاق آموختنی است. کودک شما خلاق است؛ همه کودکان خلاق هستند. خواندن داستان ها و کتاب هایی که دارای قصه های شورانگیز و تصاویر رنگی هستند در پرورش خلاقیت کودکان شما نقش بسیار مهمی دارد. شما می توانید با خواندن داستان های مختلف هر چیزی را که بخواهید در ذهن کودک خود جای دهید و او را با دنیاهای مختلف آشنا کنید.

شنیدن داستان های ساخته شده خودتان خیلی خوب است و ممکن است خیلی بهتر باشد زیرا این عمل زاویه دید کودک و خلاقیت او را بیشتر می کند. هر داستانی که می تواند پشتیبان ایجاد تخیل در کودک شما شود لازم است که گفته شود چون کودک شما از طریق تخیل با محیط پیرامون ارتباط برقرار می کند و مانند افراد بالغ از قدرت عقل گرایی و تشخیص عقلانی و منطق مانند بزرگان محروم است. منطق کودک تخیل اوست. نکته دیگر آن که به والدین باید گفته شود، این است که اگر به رشد خلاقیت و اعتمادبه نفس کودکان خود علاقه مند هستند، از زمان و وقت تفریحات بی ثمر بزنید و تا آنجا که می توانید برای قصه گویی به فرزندان برنامه ریزی کنید و وقت بگذارید. هرشب قصه ای برای کودک خود تعریف کنید، هرچند کوتاه و ساده تا رفته رفته شاهد تغییر در رفتار و بینش و گفتار کودک خود باشید.

 


فهرست مقالات
1396/06/22 آیا فرزند من تیزهوش است؟
1396/06/12 نقش و کارکرد خلاقیت در زندگی
1396/06/08 برخورد با مشکلات
1396/05/28 نقش خود شناسی والدین درساختن آینده ی فرزندان
1396/04/18 در مورد شپش ها چه می دانید؟
1396/03/10 وجود اضطراب مانع خلاقیت است
1396/03/08 روش های پرورش خلاقیت کودک
1395/06/16 کودک و خلاقیت
1395/05/25 تعامل خلاق با کودک
1394/06/01 چرا نباید کودکان را با هم مقایسه کرد
1394/05/30 نحوه ی بازی کردن با کودکان یکساله تا دوساله
1394/05/29 چگونه با کودکانمان ارتباط برقرار کنیم؟
1394/03/10 یک تابستان خوب
1394/01/16 بچه ها و گنج درون
1393/12/25 خانه ریاضی و علوم
1393/11/20 خواسته‌هاي يك نوجوان از والدينش
1393/11/2 بچه‌ها را اصلاً مقايسه نكنيد!!
1391/12/28 پروانه ایرانی
1391/12/28 نوقلم
1391/12/28 صبحانه بخورید
1391/11/03 نقشه بکشید
1391/11/02 ذهن توسعه یافته
1391/11/02 چگونه سخن بگوییم
1391/11/02 دقت کنید
1391/11/01 دانستنی های علمی
1391/11/01 هوش فرا زمینی
1391/11/01 پرنده های خشمگین
1391/08/30 توصيه هاي برندگان نوبل به تيزهوشان
1391/08/29 زندگی بهتر را از زرافه بیاموزیم
1391/08/29 تغذيه در امتحانات
1391/08/29 طول عمر بیشتر تیزهوشان
1391/08/28 معیارهای تشخیصی تیزهوشان
1391/08/28 هوش هیجانی چیست؟
1391/08/28 تاریخچه‌ی جهانی تیزهوشان
1391/08/26 درباره تست‌های هوش
1391/08/25 تیزهوش و فرضیه‌ی هوش چندگانه
1391/08/02 مدیریت را بر عهده بگیريد
1391/07/21 تكنيك شش كلاه تفكر!
1391/07/20 تفكر جانبي چيست؟
1391/07/19 استيو جابز ،ستاره به يادماندني دنياي فن آوري
1391/07/18 يك راه ساده براي نوشتن خلاق با نگاهي به انديشه گابریله ال .ریکو
1391/07/17 يك نرمش راحت و سريع، نرمش چي گونگ
1391/03/11 نوابع چگونه می اندیشند؟