نقش و کارکرد خلاقیت در زندگی
انسان موجود عجیب و پیچیده ای ست،
واکنش های متفاوت افراد تحت شرایط به ظاهر یکسان، حاکی از
تاثیر عوامل متعدد بر فرایندهای ذهنی، رفتاری و ...
است.
تفکیک و تعیین میزان تاثیر
این عوامل بر فرآیند واکنش افراد امری محال و ناممکن نیست.
بررسی روابط میان این عوامل ،موضوع شناخت ابعاد و شخصیت و
رفتار انسانی می باشد.
از عالی ترین ابعاد شخصیت انسانی
می توان به "خلاقیت" اشاره کرد.
خلاقیت فرآیند پیچیده ای است
که تحت عالی ترین وجوه عوامل وراثتی _ژنیتیکی
و اکتسابی_محیطی به وقوع میپیوندد.
شناختن این عوامل کمک خواهند کرد تا با اعمال
الگوهای مطلوب وراثتی از یک سو و الگوهای مطلوب
اکتسابی و محیطی از سوی دیگر، افراد خلاق با
عالی ترین ابعاد شخصیت و رفتار انسانی در عرصه ی
وجود بدرخشند.
به دلیل پیچیده بودن فرآیند
خلاقیت عده ای آن را با مصادیق صرف تیزهوشی و نبوغ،
نوآوری و بدعت، خیال پردازی وتخیل مترادف می کنند.
هیچ یک از این موارد به
تنهایی مصداق خلاقیت نیستند، بلکه اجزا و عناصری
هستند که ئر این فرایند، جایگاه و ارزش مستقل یا وابسته
به یکدیگر داشته و نقش خود را ایفا می کنند. آن چه در
فرآیند خلاقیت اصل می باشد فضای حاکم بر اندیشه و
تفکر فرد است که در عمل به رفتار خلاق می انجامد. این فضا،
فضای حاکم بر دوران کودکی ست.
دوران طلایی که کودک بالقوه شرایط و
امکانات ذهنی مطلوب و مستعد را برای آفرینش آزادانه و
بدیع با الهام از ذوق سلیم و قدرت تخیل قوی را داراست.
همه ی عظمت ها، معرفت ها و خلاقیت ها
ریشه در کودکی دارند. کودکان افراد خلاقی هستند که در
آفرینش و آفرینندگی توانایی شگرفی دارند که
به مرور دستخوش مناسبات، ملاحظات و محدودیت ها شده و به تدریج از
بین می روند.
خلاقیت موجب افزایش کارایی فرد و
افراد در عرصه ی تفکر، رفتار و عمل می باشد. به همین دلیل
اولیاء تربیتی جامعه، از اعضای خانواده گرفته تا مسؤولان
نظام آموزش رسمی و غیر رسمی، موظفند شرایط و بستر حفظ و
بهبود چنین فضایی را همواره برای تعلیم و
تربیت نسل جوان مهیا نماید، جامعه ای که به تناسب افراد
آن از جمعیت قابل توجه اندیشه ها و رفتارهای خلاق برخوردار است،
جامعه ای ناب، پویا و رو به کمال، با ارزش های متعالی ست.
نویسنده: زهرا اطهری
منبع: ماهنامه تیزهوشان