وجود
اضطراب مانع خلاقیت است
اساسا
خلاقیت و نوآوری، از قدم های مهم در رشد و تعالی جوامع
بشری است و افراد و شخصیت های خلاق و موثر در این
مسیر جایگاه ویژه ای دارند.
دکتر
مهدی شاگردی ( معروف به دکتر شاکری) دارای درجه ی
دکتری در رشته ی طب می باشند، اما علاوه بر کار پزشکی سال
هاست به صورت خلاقانه در زمینه ی هوش بچه های تیزهوش و
سرآمد کشورمان فعالیت می کنند، مدت هاست بسیاری از
والدین از نزدیک در جلسات مشاوره ای ایشان حضور داشته و
از نظرات ایشان بهره گرفته اند و در این بین نیز
بسیاری از کودکان و نوجوانان تهرانی در کلاس های مهارت
های ذهنی از مباحث خلاقانه شان تاثیرات مثبتی
پذیرفته اند.
به
همین خاطر در گفتگوی از جناب دکتر پرسیدیم:
با توجه
به زمینه ی کاری شما در گروه سنی کودک و نوجوان، چه
پیشنهاداتی دارید؟
ما در
زمان پیشرفته ای از رشد و تکامل بشری زندگی می
کنیم، عصر ارتباط ارتباط اینترنتی مرحله ای از جهش
سریع اجتماعی است، این مرحله مناسبات و شرایط خاص خود را
طلب می کند. بچه های امروز با دو سه نسل پیش بسیار متفاوت
هستند. اما با این وجود آن چیزی که برای بستر سازی
پیدایش خلاقیت بچه ها لازم است، تفاوتی نکرده است، بچه های
امروز هم مثل بچه های گذشنه برای بروز خلاقیت نیاز به
محیط مناسب و سرشار از آرامش دارند، این موارد از طریق
سیستم آموزشی و خانواده ها باید تامین گردد.
شرایط
ایده آل برای یک محیط آموزش چیست؟
اطلاعات
آماری سیستم های آموزشی در کشورهای پیشرفته
کمک مهمی برای مسؤلین برنامه ریز آموزشی است.
از
اوایل قرن بیستم که اولین مدارس تیزهوشان در آمریکا
پایه گذاری شد، عده ای از محققین روانشناس،
پیگیر چگونگی پیشرفت تعدادی از دانش آموزان در آن
مدارس شدند. در یکی از تحقیقات معروف و مهم که پروفسور ترمن و
تیم مربوطه به عهده داستند، نتاطج عجیبی از همان بچه ها به دست
آمد، آنها بعد از چهل سال هر کدام برای خود شخصیت های
علمی و اثر گذاری در عرصه های مختلف بودند و آن زمان، تعجب
مسؤلین بسیاری از کشورها را برانگیخت، اما بعدها در
بررسی ها متوجه شدند سطح انتظار از آن بچه ها می توانست
خیلی بیشتر باشد.
نتیجه ی امر
اینکه امروز بهترین کلاس ها و برنامه های آموزشی در جهان
از این جهت که سبب بروز خلاقیت و نوآوری در بزرگسالی
گردند، این است که محیط های آموزشی کاملاً آرام و بدون
ایجاد فشارهای روحی و استرس باشند.